שיתוף התערוכה:

אלף / אבי שפרבר / גלריה אפרת

26/02/2015 עד ה-17/03/2015

דר' דליה הקר-אוריון אוצרת התערוכה ומבקרת אמנות

הפסל הותיק אבי שפרבר מציג בגלריה אפרת ברחוב גורדון 21 בתל אביב, סדרה חדשה של 11 פסלים תחת הכותר "הגולם". הסדרה נולדה בעקבות נסיעה לפראג ותצוגה בגלריה ורנון בעיר והמשיכה לאחר החזרה ארצה.

אבי שפרבר ניזון מעולם עשיר של ספרות, שירה, תערוכות, האזנות וממפגשים. תוך כדי כך עולים לנגד עיניו דימויים חזותיים הקורמים עור וגידים באטליה שלו בעין כרמל.

הקשר בין תחומים שונים ידוע בשם: סינסטאזיה והוא מהווה אצל אבי שפרבר את הטריגר הראשוני להעלאת דימויים חזותיים.

אבי הוא מהנדס במקצועו המתמחה בעיקר בנושאי תכנון תחבורה. הוא כהן כסגן מהנדס העיר בעירית ירושלים וממשיך לעבוד באופו פרטי במשרדיו בתל אביב ובירושלים. הוא מחלק את זמנו בין עבודתו לבין היצירה ומוצא את האיזון המתאים המניב שפע יצירות הנבנות סביב לרעיון מרכזי.

 את לימודי האמנות החל באופן עצמאי והמשיך במסגרת לימודים במכון אבני, בעיקר אצל שטרנשוס, בחוג בבצלאל וממשיך להעשיר את עצמו ולהשתלם. עבודותיו הוצגו בעבר בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ והעולם.

אל האבן הגיע בתהליך של אלימנציה ומאז נשאר נאמן לה כחומר גלם ומנהל איתה דו שיח מרנין המניב יצירות קוהרנטיות מגובשות, מלאות עוצמה ועשירות מבחינת המקוריות והרעיונות. מבחירת נושאי עבודותיו נכרת אהבתו לטבע, לאדם, למסתורין שבחיים וביצירה ולתרבות ומורשת. הוא מתאר בדרכים שונות את האמצעים, ההתגשמויות וההתגלויות הרבות בהם מועבר הכח האלוהי לאנושות ומתגלה בעולמנו בדכים שונות: דרך הצמחיה, המחזוריות של הטבע המתבטאת גם באומנויות קדומות שונות, בדמויות כמו שמשון, דלילה, קין שהאות על מצחו הצילה אותו ממוות, בכרובים של ארון הברית, באלכימיה, בעגל הזהב ועוד. הוא מעלה ערכים של המשכיות, התחדשות, חוסן, מטמורפוזות, כח, מפגש של ניגודים ועוד.  

פסליו מתאפיינים במינימליזם, פוריזם, צורות ברורות ומייצגות ללא פרטים מיותרים. לעיתים יש שימוש בסמלים כמו ביצירה שמשון בה הוא מגולם בצורה של שמש המתקשרת לשמו-שמשון אן ביצירה שמשון ודלילה מופיע על ראש האלמנט המייצג את דלילה ירח בצורת חצי סהר. מפגש בין כוחות מנוגדים כח האור מול הכח האפל, יום מול לילה, המודגשים גם על ידי צבעם של האבנים כשזו המייצגת את דלילה כהה וזו של שמשון בהירה. יש חשיבות לאותיות ולאות כסימן. האותיות מופיעות בסיפור הגולם הם יסוד ומהות היצירה. האות על מצחו של הגולם הבדילה בין חיים ומוות, האות על מצחו של קין אבחנה אותו והבטיחה את המשכיות חייו.                                                        האות אלף חוזרת בכמה מעבודותיו למרות שהתורה מתחילה באות ב' "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". צורתה של האלף מסמלת את אחדות הניגודים. זרועה האחת מצביעה כלפי הארץ והשנייה כלפי השמיים.

 הוא מעדיף לעבוד עם אבנים קשות המצריכות יותר כח ומאמץ ומצליח להגיע בהתאם לבחירתו לרבדים פנימיים מעניינים. לעיתים הוא מגיע לדרגת עיבוד המשאירה שכבה בעובי מספר מילימטרים, המאפשרת לאור להשתקף דרכה. כמו כן מתאפשר מעבר האור גם על ידי השארת חרירים, נקבים וחריצים. דוגמאות לחשיבות האור באה לידי ביטוי בכמה מפסלי החוצות שלו לדוגמה, בגבעתיים על יד תיאטרון השלום, בגני תקווה ובפסל  עשוי שיש וברזל "צפייה"המוצב ליד בית גבור באזור הבורסה ברמת גן.

 הצבת העבודות על משטחים מבריקים היוצרים השתקפיות ממחישים את החשיבות של ההתבוננות פנימה, ראיה מזוויות מבט שונות וההשתנות הקיימת בהתאם לתנאים. מיסטיקה, יהדות, אלכימיה, וחוכמת דורות החוברים יחד בתערוכתו של אבי שפרבר, ממחישים את תבונת הכפיים ו"חוכמת האבן".

 




מיקום - גלריה אפרת
רחוב גורדון 26 תל אביב


זמנים - 26/02/2015 עד ה-17/03/2015

פתיחת התערוכה - 26/02/2015
26 לפברואר בשעה 19:30


התכנים המופיעים באתר ובפרטי תערוכה זאת הינם מטעם הגופים המפרסמים ובאחריותם.








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||